Erasmus+ RoboCup - Developing skills in safe robotics

Prosjekt periode

januar 2022 – desember 2023

Prosjektbeskrivelse

Målet er å øke kunnskapen og ferdighetene til elever i robotikkrelaterte yrkesfaglige programmer:

• Være bevisst på robotrelaterte farer og være i stand til å identifisere og redusere dem
  • Forstå grunnleggende sikkerhetsretningslinjer for robotapplikasjoner
  • Identifisere elementer knyttet til robotsikkerhet
  • Anvendelse av sikkerhetsstandarder i ulike operasjoner med roboter (design og produksjon, programmering, vedlikehold og maskinkommunikasjon)
  • Forbedre sosiale ferdigheter som er relevante for arbeidslivet (f.eks. problemløsning, teamarbeid, presentasjonsferdigheter, engelsk og tidsstyring)

Åtte yrkesfaglærere fra fire europeiske land samarbeider om å utvikle fire MicroChallenges relatert til sikkerhet i robotikk - se faktaboks.

Elevene fra deltakerskolene/-landene deles inn i 4 teams med en elev per land. Det er disse teamene som utfører de fire MicroChallengene. På denne måten deler involverte lærerne og elevene sin kompetanse og lærer av hverandre. Bedrifter er involvert som eksterne eksperter.

Sluttproduktet vil bli Instruksjonsvideoer og en manual for hvordan man jobber med sikkerhetsundervisning i robotikk, med MicroChallenges som verktøy. Dette skal gjøre det mulig for institusjoner og organisasjoner utenfor partnerskapet å gjennomføre lignende undervisning.

Et av målene med prosjektet er også tilpassing av yrkesfagutdanning til arbeidsmarkedet og samtidig gjøre yrkesfag til et mere attraktivt valg for unge.

Involverte

Involverte lærere på Kuben vgs er Andreas T. Eggesvik fra robotikk, og Jakob Rockenberger fra automasjon. For hver MicroChallenge velges det ut 4 elevdeltakere blant søkere fra Vg2 og Vg3 robotikk og automatisering på Kuben. Tilsvarende sender de andre tre skolene også 4 elever til hver challenge. Elevene gjennomgår en enkel personlighetstest (DISC), og settes så sammen i 4 transnasjonale lag som skal på best mulig vis løse en oppgave (challenge) i løpet av uken de er sammen.

Prosjektets logo

Prosjektets logo ble valgt gjennom en designkonkurranse for alle elever/studenter ved partnerskolene. Vinnerne ble designet til elever ved Kuben; Storm Alexander Synnestvedt og Wendel Brinlly Reyes Rabanal.

Elevdeltakere

Elever som vil søke seg inn gjør dette til internasjonal koordinator enten på e-post eller via Teams. Vi ser etter et visst faglig nivå, og ikke minst etter samarbeidsevner og interesse for faget og for internasjonalisering. Søkere kan enten søke seg til en spesifikk MicroChallenge, eller til alle. Kubendeltakerne for MC4 i Vittoria, Spania, vil være tidligere deltakere fra MC1, MC2, eller MC3. Så for å delta på MC4 må du ha deltatt på en av de tidligere MicroChallengene.

Erasmus+.jpg

RoboCup MC1 Video

RoboCup MC2 video

MicroChallenge 3 "Play Safe"