Osloskolens strategiske kart 2020–2023 oppgir skoleeiers hovedmål for perioden. Byrådet har valgt ut 3 prioriterte strategiske satsingsområder og gir skolen rom for å velge ut et fjerde område.
Kubens visjon og mål gir oss en felles retning for oppdraget. Skolens pedagogiske plattform beskriver hovedlinjene i hvordan skolen løser oppdraget gjennom systematisk oppfølging av elevenes resultatutvikling, kvalitetssikring av undervisningen, og skolens arbeid med å styrke elevens sosiale kompetanse. Strategisk plan tar for seg utviklingsstrategier for å styrke disse områdene.
For perioden 2020-2023 legger Kuben opp den strategiske planleggingen ut fra følgende tre sentrale hovedområder i strategisk kart rettet mot brukerne, og ett hovedmål innen kompetanseutvikling:
- Elevenes grunnleggende ferdigheter og dybdekompetanse i fag, og evne til å skape, tenke kritisk, forstå, lære og utforske på tvers av fag skal utvikles gjennom hele skoleløpet
- Flere elever og lærlinger skal fullføre og bestå videregående opplæring og være godt forberedt til høyere utdanning og arbeidsliv
- Elever og lærlinger skal ha et trygt og inkluderende læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring, og som er fritt for mobbing, vold og overgrep
- Elever og lærlinger skal møte ansatte med høy kompetanse og tid til å følge opp den enkelte
Vår argumentasjon for valg av det siste området er at kompetanseheving og skoleutvikling går hånd i hånd og er avgjørende for å skape en lærende organisasjon. Et lærende profesjonsfellesskap bør kjennetegne enhver skole.
Kubens ambisjoner og tiltak innenfor de fire hovedområdene:
1. Skoledagen på Kuben skal kjennetegnes av de tre prioriterte områdene innen trygg, aktiv læring, elevinvolvering, vurdering og læringsmiljø. I tillegg kommer våre utvalgte områder fra Fagfornyelsen; helhetlig læring, dybdelæring, tverrfaglige temaer og entreprenøriell tankegang
Våre strategiske initiativ innen dette området er:
- Forberede og iverksette fagfornyelsen i virksomheten
- Sikre felles begrepsforståelse og bruk på hele skolen
- Videreutvikle læringskultur som sikrer helhetlig læring, dybdelæring, sosial kompetanse og fagovergripende ferdigheter.
- Videreutvikle organisasjonsstrukturer/ rammefaktorer som ivaretar helhetlig læring i all undervisning
2. Etablere et læringsmiljø og en læringskultur som gjør elevene studie- og yrkesforberedt
Våre strategiske initiativ innen dette området er:
- Realisere overordnet del i all undervisning
- Konkretisere begrepene yrkes- og studieforberedt med progresjon
- Kompetanseheving på didaktikk som sikrer helhetlig læring for å gjøre elevene yrkes- og studieforberedt
- Styrke samarbeid med arbeidslivet og UH sektoren
- Kvalitet og systematisk arbeid med skole-hjem samarbeid – øke læring og nærvær
3. Systematisk arbeid med helhetlig læring som ser både faglig og sosial læring i sammenheng
Våre strategiske initiativ innen dette området er:
- Realisere overordnet del – arbeid med sosial kompetanse
- Kompetanseheving på didaktikk som sikrer helhetlig læring der sosial og faglig læring sees i sammenheng
- Realisere psykisk helseplan
- Prioritere erfaringsdeling internt i organisasjonen
4. Elevene skal møte lærere med høy kompetanse, som gjenspeiler skolens pedagogiske plattform (Trygg, aktiv læring)
Våre strategiske initiativ innen dette området er:
- Kompetanseheving med utgangspunkt i kompetanseplan
- Styrke og utvikle skolens profesjonsfellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og utvikler sin praksis
- Videreutvikle organisasjonsstrukturer og rammefaktorer som gir de ansatte tid til å følge opp den enkelte elev og lærling
- Opplæring i skolens verktøy, f.eks. pedagogisk håndbok