Privatisteksamen

Privatisteksamen våren 2024

Informasjon fra Privatistkontoret til deg som skal ta muntlig eksamen i fremmedspråk: Viktig informasjon til kandidaten fra Privatistkontoret (V24).
Se også Privatistkontoret i Oslo sine nettsider.

Oppmelding til eksamen i fremmedspråk ("morsmål") våren 2024

Oppmeldingsfristen var onsdag 24. januar 2024.

Når er eksamen?

Dato for skriftlig eksamen  ligger tilgjengelig på udir.no.
Dato og sted for muntlig eksamen er du selv ansvarlig for å innhente i privatistportalen, privatist.inschool.visma.no. Du vil få melding fra Privatistkontoret og fra skolen når du skal logge deg inn og sjekke eksamensdato og sted.

Skriftlig eksamen og hvordan du legger til tastatur på ditt språk

Det er nå forventet at elever skal skrive digitalt og bruke tastatur med språkets alfabet og tegn på eksamen. Det ble gjort endringer i læreplanene i fremmedspråk i januar 2023 hvor dette presiseres.

Vi anbefaler at du laster ned og gjør deg kjent med tastaturet på språket du skal ha eksamen i god tid før eksamen. Se brukerveiledningen for hvordan man legger til et språk/skjermtastatur på din maskin. Trenger du hjelp kan du også ta kontakt med IKT på skolen.

Hvilke språk kan man ta eksamen i?

Se på udir.no hvilke fremmedspråk du kan ta som privatist.

Hvilket nivå må jeg ta for å erstatte fremmedspråk som fellesfag?

Dersom du hadde fremmedspråk på ungdomsskolen, må du ta minimum nivå I.
Dersom du ikke hadde fremmedspråk på ungdomsskolen, må du ta minimum nivå II.

Må jeg bestå både skriftlig og muntlig eksamen på samme nivå?

Ja, men du kan ta muntlig og skriftlig eksamen i forskjellige terminer. Du får ikke faget med på vitnemålet om du ikke har både muntlig og skriftlig fra samme nivå. Du kan for eksempel ikke ha skriftlig karakter fra nivå II og muntlig karakter fra nivå III på vitnemålet.

Forbedre karakter hvis du allerede har bestått eksamen

Hvis du har bestått eksamen i fremmedspråk kan du ikke melde deg opp til samme nivå igjen via skolen. Du kan eventuelt melde deg opp som privatist på egenhånd.

Skal du ha privatistkarakterene på vitnemålet ditt?

Da må du ta kontakt med elevkontoret på skolen. Skolen har tilgang til alle karakterer du har tatt som privatist i Oslo.