Kombinasjon yrkesfag og satsing på toppidrett

Ungdom og idrett

Rektor Kjell Ove Hauge skriver i sin blogg:

- Vi får jevnlig spørsmål fra elever og foresatte om mulighet til å kombinere satsing på toppidrett med yrkesfaglig utdanning. Vi svarer ja – og så finner vi tilpassede løsninger som ligger innenfor forskrifter og regelverk.

- Kubens tilbud baserer seg på individuell tilrettelegging per elev/utøver. Uansett hvilket av våre yrkesfaglige tilbud du ønsker å kombinere med toppidrettssatsing, klarer vi å finne en ordning for deg. Det er viktig å være klar på at det kan krever høy grad av egendisiplin, motivasjon og målbevissthet å kombinere utdanning og satsing på toppidrett.

- I Kubens lederteam har vi flere med toppidrettserfaring. Avdelingsleder Bjørnar Valstad er to ganger verdensmester i orientering. Avdelingsleder Maria Grodås har bakgrunn fra både riding og fotball. Assisterende rektor Camilla Leirvik har spilt håndball for Nordstrand IF og rektor har selv toppidrettsbakgrunn fra friidrett. Vi kjenner dermed godt til hvor viktig det kan være for den enkelte elev og få tilrettelagt for sin satsing. For at den enkelte skal få mulighet til å strekke seg maksimalt etter egne drømmer og mål, må vi legge til rette for støtte fra skole, familie og klubb/landslag i samarbeid. Dette er også avgjørende for motivasjon for skoleprestasjoner.

Kuben har dette skoleåret flere elever som får tilrettelagt skolehverdagen sin:

• Nicolai Eliesen går Vg2 elenergi og kombinerer dette med satsing på ishockey for Vålerenga og Norges landslag, både U18 og U21.
  • Espen Eidem Stømner går Vg2 byggteknikk og kombinerer dette med satsing på ishockey for Manglerud Star og Norges landslag, U18.
  • Jens Martin Bakke går Vg2 byggteknikk og kombinerer dette med satsing på cheerleading for Viqueens Force.
  • Henrik Bøyum Webjørnsen går Vg1 bygg- og anleggsteknikk og kombinerer dette med satsing på langrenn for Rustad IL.
  • Eirik Nydal går Vg1 bygg- og anleggsteknikk og kombinerer dette med satsing på langrenn for Høybråten og Stovner IL
  • Andy Hang, går Vg1 bygg- og anleggsteknikk og kombinerer dette med satsing på badminton for Haugerud IL

For mer informasjon om hvordan Kuben tilrettelegger for elever, les om kombinasjonen under 'Alternative løp'

Nicolai Eliesen - foto www.proishockeyig.com