Spennende innledere på årets Høstseminar

Paneldebatt

Årets tre innledere hadde ulike innfallsvinkler til tematikken Digitalisering - Aspekter innen utdanning og arbeidsliv.

Anstein Skinnarland fra Building Smart Norway introduserte forsamlingen for nye digitale løsninger innen byggebransjen, og hvordan dette vil forme både byggeprosess, vedlikehold og fremtidens byer.

Rodin Lie, Direktør for IKT og digitalisering i Innovasjon Norge, presenterte et fremtidsscenario hvor oljen fases ut, og så på hvilke eksportmuligheter Norge har innenfor andre områder, for eksempel helse- og velferdsteknologi. Han fokuserte på hvilken ekspertise vi innehar som nasjon og hvordan den bør brukes. Rodin mente også  at bunnlinjen i framtiden vil handle om annet enn kun det økonomiske. Fremtidens næringsliv vil også måtte ta et miljømessig og samfunnsmessig ansvar.

Til sist snakket Marcus Lindholm, Forskningsleder for Norsk institutt for vannforskning, om hvordan vi kan og bør ta vare på barn og ungdoms evne til undring og nysgjerrighet. Han stilte spørsmål ved både begrepet "digital kompetanse" og hvordan denne brukes og fremmes i skole- og utdanningsløpet.

Anstein Skinnarland