Kuben utvider sin internasjonale satsing

Delegasjonen fra RTS sammen med internsjonal koordinator Kristin Skare og rektor Kjell Ove Hauge

Vi jobber derfor med å forbedre de prosjektene og tilbudene vi allerede har, samtidig som vi ser på hvordan vi kan utvide tilbudet og få flere elever og lærere involvert i prosjekt som hjelper oss og vårt faglige arbeide videre.

I forrige uke var vår nye samarbeidspartner Roskilde Tekniske Skole (RTS) på besøk. Sammen med RTS planlegger vi spennende prosjekt for elever og ansatte på flere av de tekniske fagområdene. Vi tenker sammen søke både Erasmus+midler fra EU og NordPlus Junior-midler fra Det Nordiske Ministerrådet, og er samtidig på jakt etter flere partnere som kan bli med inn i et større prosjekt. For å møte kravene vi har satt oss selv, for å drive fagene videre, er vi avhengig av å knytte til oss industri og andre utdanningsinstitusjoner som vil jobbe sammen med oss og gi oss faglig input. Dette jobber vi mot sammen med RTS.

Samtidig med vårt danske besøk var avdelingsleder på TIP Einar Bruu og koordinator Bjørn Even Aanerud på besøk ved Institut des Métiers, et læringssenter for kjøretøy i Bordeaux, Frankrike, for å snuse på muligheten for et samarbeid med disse. De hadde en imponerende samling med utelukkende franske kjøretøy, og vi skal vurdere alle aspekter inklusive logistikk og kost og losji, før vi tar en bestemmelse. Det var en lærerik opplevelse for Einar og Bjørn Even å få se hvordan opplæringen foregår i Bordeaux ved Intitut des Métiers.

Einar Bruu og Bjørn Even Aanerud med ansatte og elever ved Institut des Métiers

For mer informasjon om Kubens eksisterende prosjekt, ta en titt på denne siden om Kubens internasjonale arbeid.