ENOVA-camp 2016

Vinnerbidraget ENOVA-camp 2016

Alle elever på Vg1 studiespesialiserende utdanningsprogram, totalt 150 elever, deltok på årets innovasjonscamp, ENOVA-camp fra mandag 14.november til torsdag 17. november 2016.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hadde spilt inn en videohilsen til Kuben-elevene hvor han informerte om viktigheten både av maritim næring og transport for Norge og verden, behovet for reduksjon av klimagassutslipp og andre miljøutfordringen næringen står overfor. Han overbrakte også oppdraget fra ENOVA. ENOVA utfordret deltakerne til å komme med forslag til løsning på fremtidens maritime transportsystem/løsninger.

Kuben har fått til et flott samarbeid med eksperter fra maritim sektor, og Jostein Vaagland fra Norges Rederiforbund holdt åpningsforedraget med innblikk i næringen, med korte trekk fra situasjonen før og nå, samt potensielle fremtidige utfordringer. Han viste også noen fantastiske videoer fra nyvinningen som batteridrevne ferger, førerløse båter og hydrogendrevne fartøy. Norge ligger i forkant og satser stort for å fortsette å vise vei og å lede an i utviklingen.

Elevene arbeidet med oppdraget både i naturfag- og mattetimene. På torsdag 17. november var selve camp-dagen. Eleven arbeidet med oppdraget hele dagen. De fikk solid veiledning fra fagmiljøet ved Vidar Pederstad fra Ocean Industry Forum Oslofjord, Sondre Hennigsgård, daglig leder i Maritimt Batteriforum/DNV GL, Kent Erik Dahl Kristiansen fra Nor-Shipping og prosjektleder for Ocean Talent Camp, Christian Dahl fra rederiet Höegh, Håvard Knappskog fra ABB og Odd P. Torset fra TorsetConsulting.

Etter lunsj ble det gjennomført klassefinaler med kåring av klassenes beste løsning, og klassevinnerne kom til finalen med kåring av årets beste løsning totalt sett. Jostein Vaagland, Vidar Pederstad, sammen med rektor Kjell Ove Hauge og Hege Fjellbirkeland fra Ungt Entreprenørskap Oslo satt i juryen.

Vinnergruppen fra 1STC bestod av Nada, Karol, Michael og Ilyas og leverte en nytenkende løsning med kombinasjoner av teknologi.

Vinnerne av ENOVA-campen, sammen med jury og faglærer