U-trinnselever bygger selv

Marienlystelever på Kuben 2

Sist høst ble ungdomskoleelever i Osloskolen invitert til å ta del i konkurransen "På skolebenken". Oppgaven var å utforme en sitteguppe til utendørs bruk. Det skulle utarbeides både skisser, arbeidstegning og modell i målestokk 1:10. Bak initiativet stod Nettverket for Bygg og Anleggsteknikk-skolene og Karriereenhetene i Oslo.

Premien er å få prosjektet realisert i løpet av vinteren. Sittegruppene skal bygges og settes opp i skolegården, og vinnerne skal selvfølgelig være med å bygge! I byggeprosessen får de praktisk veiledning fra vgs-elever og pensjonerte BA-lærere assisterer.

Abstrakt friminutt

Det er kåret 3 vinnere av de 28 innsendte bidragene: Majorstua-, Marienlyst- og Kastellet skole.

Maren, Leah og Sunniva fra Marienlyst skole i arbeid med drillen.Først ute med bygging av sitt prosjekt er et kreativ trekløver fra 9. trinn ved Marienlyst skole. Jentene kaller forslaget sitt for "Abstrakt friminutt", og forteller at de har brukt noen kunst- og håndverkstimer til å utarbeide forslaget.

- Målet med prosjektet er å skape engasjement for yrkesfagene, sier Kjersti Holm Johansen ved Karriereenheten på Kuben.
- Mange u-trinnselever er nysgjerrige på hva yrkesfagelevene faktisk gjør. I "skolebenk"-prosjektet kan en mindre gruppe fra skolen få full opplæring, slik at de kan fungere som ressurselever når hele klassen går løs på bygging på egen skole.

Kastellet skole og Slangebenken

6 elever fra 8. trinn på Kastellet skole er de neste som skal få en dags opplæring og trening i verktøybruk hos BA-elevene på Kuben. De skal i gang med bygging av sin benk, "Slangebenken", nå i begynnelsen av mars.