Elever og ansatte i Finland på Erasmus+ prosjektet RoboCup

Suvi Siren, Kedua

Den aller siste uken i mars var det duket for første MicroChallenge (MC1) i Erasmus+ prosjektet RoboCup, hvor Kuben vgs er partner sammen med Keuda i Finland, Roskilde Tekniske Skole i Danmark og Egibide i Baskerland, Spania.

Elevene Tobias Tvete og Eirik Hoel fra Vg3 robotikk, og Endre Solem Hansen og Simen Røsås fra Vg2 automasjon var de utvalgte deltakerne fra Kuben. De fikk følge av lærer Andreas T. Eggesvik (kontaktlærer for Vg3 robotikk), og reiste søndag 27. mars til Järvenpää i Finland, hvor de møtte de andre deltakerne.

Det ble en hektisk uke med mye jobbing og sosialisering, deriblandt badstu og isbading. Elevdeltakerne var på forhånd delt inn i transnasjonale lag og blitt enige om lagnavn. Oppgaven for MC1 var å designe en best mulig gripedel til en fremtidig robotarm. Det ble mye løping frem og tilbake mellom teorirom og 3D-printerom, for å se om designen fungerte slik de trodde og håpet, og stadige justeringer måtte til.

Siste dagen var alle elever, lærere og koordinatorer samlet i Keudas eget tv-studio. Lagene presenterte prosessen og resultatet av oppgave til eksterne eksperter fra næringslivet, og fikk tilbakemeldinger fra disse og lærerne. Keudas medieproduksjonselever fulgte elevlagene hele uken, og har laget filmer om MC1. Kortversjonen på 2,2 minutter kan man se her.

Tobias, Eirik, Endre og Simen stod fram som meget gode deltakere både faglig og sosialt og det var en glede å se de i aksjon i Finland.

Neste MicroChallenge (MC2) er i Roskilde siste uken i september, og da skal fire nye Kubenelever få prøve seg. Vi gleder oss allerede! Les mer om Erasmus+prosjektet RoboCup - Developing skills in safe robotics!2022-04-01 Student's teams w Suvi & IIna.jpg

Elevdeltakerne med Suvi og Iina fra Keuda