Prosjektperiode
Oppstart november 2021 – avslutning oktober 2024
Involverte på Kuben vgs
På Kuben vgs var lærere, ledere og elever fra studiespesialisering involvert. For å bli elevdeltaker i prosjektet måtte elevene velge en eller begge av følgende fag på Vg2 skoleåret 2022/23: Sosiologi og/eller Sosialantropologi. Og et eller begge av følgende fag på Vg3 skoleåret 2023/24: Politikk og menneskerettigheter og/eller Sosialkunnskap.
Forberedelsesmøte februar 2020 på Kuben
Prosjektbeskrivelse
Prosjektet styrket og bygget kompetansen til lærere og elever innen temaene inkludering kontra utenforskap. Metoden som ble brukt var elevinvolvering.
Elever på Studiespesialisering fikk muligheten til å bli med i prosjektet på Vg2 og Vg3 gjennom å velge som nevnt ovenfor. Involverte lærere jobbet med tematikk og utvikling av metoder gjennom hele prosjektperioden.
I skoleåret 2022-23 møttes alle elevdeltakere og ansatte i Danmark på faglig seminar for å utvikle tematiske grupper og deres workshops.
Våren 2024 var Kubenelevene som da gikk på vg3, vertskap for sine elevpartnere fra Danmark og Sverige. Vi avsluttet prosjektet i Oslo med elevstyrte workshops før besøkende elever fra Bjerke og F21 vgs, og en konferanse på Litteraturhuset i Oslo.
Gjennom dette prosjektet ønsket vi å utvikle elevenes kompetanse på området demokrati og medborgerskap. Elevene utviklet verdier, holdninger, kunnskap, kritisk forståelse og ferdigheter knyttet til begrepet demokrati. Dette rustet dem til å møte utfordringer i samfunnet, motvirke utenforskap og radikalisering. For å oppnå dette var det viktig å høyne lærernes kompetanse og refleksjon rundt demokratiundervisning.
Prosjektets målsettinger ble møtt og var følgende:
- Skolene skal utvikle arbeidsformer for refleksjon rundt håndtering av aktuelle problemstillinger og utfordringer. Didaktiske metoder og arbeidsmåter vil gi lærerne økt kompetanse og muligheter til å håndtere problemstillinger som dukker opp i (og til dels utenfor) klasserommet.
- Elevene skal være med på å utvikle verktøy som styrker deres demokratiske kompetanse. Elevene vil være sentrale aktører i utviklingen av disse verktøyene. De skal være medskapere og ikke bare bli gjenstand for et program som noen andre har besluttet. På den måten ligger det også et demokratisk aspekt i selve prosessen i dette prosjektet.
- Elevene får større forståelse for problemstillingene gjennom å møte elever fra andre skandinaviske skoler med lignende utfordringer, og skal utvikle verktøy i samarbeid med disse. Dette vil gjøre at vi får verktøy av høyere kvalitet som favner bredere.
- Vi skal få til et samarbeid mellom forskere og lærere både i utvikling av verktøy/ arbeidsmåter, og i forskningen på dette.
- Vi skal jobbe med å få disse metodene og arbeidsmåtene inkludert i lærerutdanningene i våre respektive land.
Prosjekt kick-off i Frederiksberg, november 2021