Klage på standpunktkarakterer
Du kan klage på standpunktkarakterer. Fristen for å klage er 10 dager etter at karakter er offentliggjort i InSchool. Opplysninger som må være med i klagen: Ditt navn, fag, lærers navn, hva det klages på, og begrunnelse.
Standpunktkarakterer på Vg3 ST, påbygg og robotikk har tilbud om "hurtigklagefrist". Klagen må sendes på e-post til aage.berge@osloskolen.no innen onsdag 5. juni for å kunne bli hurtigklagebehandlet.
Klage på eksamenskarakterer
Ved muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen kan man kun klage på formelle feil ved gjennomføringen av eksamen som kan ha noe å si for resultatet. Du kan ikke klage på karakteren. Elever klager ved å skrive en begrunnelse for klagen som må leveres eller sendes på e-post til aage.berge@osloskolen.no så snart som mulig og innen 10 dager etter eksamen er avlagt.
Klage på skriftlig eksamenskarakter må registreres digitalt innen 10 dager etter at karakteren ble publisert i InSchool eller i privatistportalen (jf. Forskrift til Opplæringslova §5.5).
- Elever klager ved å trykke på klageknappen i InSchool (Vurderinger og Eksamen)
- Privatister og eksamen i fremmedspråk (morsmål), skal registrere klagen digitalt ved å trykke på klageknappen i privatistportalen.
Ved å klage på eksamenskarakteren kan du få samme karakter, gå opp eller gå ned.
Du får ingen begrunnelse fra sensorene på karakteren som er gitt etter klagesensuren. Sensor har heller ikke rettet eller kommentert besvarelsen din.
Hurtigklage på våreksamen
Enkelte klager på fag fra studieforberedende utdanningsprogram og fellesfag på Vg3 kan behandles som hurtigklage. Hvilke fag som har tilbud om hurtigklage, endrer seg fra år til år (se hvilke fag det er her). Klagene registreres på samme måte som ordinær klage, men må leveres i løpet av 22. juni 2025. Svar på hurtigklagene kan forventes i uke 27.
Ordinære klager kan forvente å få svar:
- Ca. uke 11 på høsteksamen
- Ca. uke 38 på våreksamen
Klikk her for mer informasjon om klager til Privatistkontoret i Oslo