Osloskolens strategiske kart 2024–2026 oppgir skoleeiers hovedmål for perioden. Byrådet har valgt ut 3 prioriterte strategiske satsingsområder og gir skolen rom for å velge ut et fjerde område.
Kubens visjon og mål gir oss en felles retning for oppdraget. Skolens pedagogiske plattform beskriver hovedlinjene i hvordan skolen løser oppdraget gjennom systematisk oppfølging av elevenes resultatutvikling, kvalitetssikring av undervisningen, og skolens arbeid med å styrke elevens sosiale kompetanse. Strategisk plan tar for seg utviklingsstrategier for å styrke disse områdene.
For perioden 2024-2026 legger Kuben opp den strategiske planleggingen ut fra følgende tre sentrale hovedområder i strategisk kart rettet mot brukerne, og ett hovedmål innen kompetanseutvikling:
- Elevenes kompetanse i og på tvers av fag skal utvikles gjennom medvirning, dybdelæring, etisk og kritisk tenking.
- Flere elever og lærlinger skal fullfør eog bestå videregående opplæring og være godt forberedt til høyere utdanning og arbeidsliv.
- Elever og lærlinger skal ha et trygt og inkluderende oppvekst- og læringsmiljø som fremmer helse, trivsle og læring, og som er fritt for mobbing, vold og overgrep.
- Elever og lærlniger skal møte medarbeidere med høy kompetanse og tid til å følge opp den enkelte.
Kubens ambisjoner og tiltak innenfor de fire hovedområdene:
Hovedmål 1. (Tverrfaglighet og medvirkning)
- Alle elevers stemme blir hørt jevnlig og systematisk, både i og utenfor klasserommene.
- Alle lærere rundt eleven samarbeider aktivt for at tverrfaglighet og yrkesretting er sentralt i undervisning og undervisningsplanlegging.
- Utvikle felles tverrfaglighet der bærekraft står som Kuben tema over år.
Våre strategiske initiativ innen dette området er:
- Utarbeide metoder for elevmedvirkning som sikrer at elevene jevnlig involveres i forhold som gjelder deres opplæring og læringsmiljø. Innføre en praksis for involvering av elevråd og elevrådsstyre på
ledernivå og MBU, for tiltak på individnivå, klassenivå og elevdemokratiet for hele skolen. - Utarbeide en oversikt over tverrfaglighet for skolens avdelinger, der det fremgår formål, deltakende fag og lærere, vurdering og tidsperiode.
- Fag og programkoordinator får økt felles ansvar for yrkesretting og tverrfaglighet.
- Kartlegge status på Kubens arbeid med bærekraft og spisse videre satsing.
Hovedmål 2. (Fullføre og bestå yrkes- og studieforberedt)
- Vi har etablert en mer felles forståelse for begrepene studie- og yrkesforberedt og hvordan
vi trener elevene på dette.
- System som sikrer trygge og gode overganger.
Våre strategiske initiativ innen dette området er:
- Tydeliggjøre kompetansene i studie og yrkesforberedt. Finn fellestrekk på YF og ST.
- Lærergruppe utarbeider didaktiske eksempler for jevnlig trening på disse kompetansene i undervisning.
- Kartlegge og kvalitetssikre egne systemer for informasjonsflyt.
- Innhente eksempler på gode rutiner fra andre skoler/skoleeiere.
Hovedmål 3. (Trygg, aktiv, samarbeid, fellesskap)
- Alle lærere planlegger undervisningen ut fra både faglige og sosiale mål.
- Utvikle Kubens metoder for å skape klasserom preget av vår pedagogiske plattform.
- Skolemiljøet fremmer nærvær, mangfold og inkludering.
Våre strategiske initiativ innen dette området er:
- Bruke profesjonsfellesskapet aktivt til å drøfte, utforske og konkretisere hvordan sosiale mål kan kombineres med faglige mål.
- Dele og øve på metoder innenfor fellesskapende didaktikk.
- Sikre at Kubens plan for inkludering er aktuell og kjent.
Hovedmål 4. (Profesjonsfelleskapet)
- Elever skal møte ansatte med kompetanse i å håndtere utfordrende situasjoner i skolehverdagen med et bevisst reaksjonsmønster.
- Kuben bruker profesjonsfelleskapene bevisst og aktivt i skoleutvikling og spesielt for å løfte den enkeltes kompetanse for å styrke alle elevers læring og utvikling.
- Tydeliggjøre forventninger og rutiner for elevoppfølging, og prioritere tid til å følge opp hver
enkelt elev.
Våre strategiske initiativ innen dette området er:
- Bruk av case og felles drøfting av utfordringer og didaktisk tilnærming.
- Egen kursrekke / workshops for ansatte som ønsker det.
- Sikre gode og trygge profesjonsfellesskap gjennom åpenhet, relevans og medbestemmelse.
- Etablere og følge opp rammer for lærende møter i profesjonsfellesskapene.
- Elevoppfølging prioriteres i skolens årshjul med avklarte arenaer.