Hovedseksjon

Strategisk plan 2024-2026

Osloskolens strategiske kart 2024–2026 oppgir skoleeiers hovedmål for perioden. Byrådet har valgt ut 3 prioriterte strategiske satsingsområder og gir skolen rom for å velge ut et fjerde område.

Kubens visjon og mål gir oss en felles retning for oppdraget. Skolens pedagogiske plattform beskriver hovedlinjene i hvordan skolen løser oppdraget gjennom systematisk oppfølging av elevenes resultatutvikling, kvalitetssikring av undervisningen, og skolens arbeid med å styrke elevens sosiale kompetanse. Strategisk plan tar for seg utviklingsstrategier for å styrke disse områdene.

For perioden 2024-2026 legger Kuben opp den strategiske planleggingen ut fra følgende tre sentrale hovedområder i strategisk kart rettet mot brukerne, og ett hovedmål innen kompetanseutvikling:

  1. Elevenes kompetanse i og på tvers av fag skal utvikles gjennom medvirning, dybdelæring, etisk og kritisk tenking.
  2. Flere elever og lærlinger skal fullfør eog bestå videregående opplæring og være godt forberedt til høyere utdanning og arbeidsliv.
  3. Elever og lærlinger skal ha et trygt og inkluderende oppvekst- og læringsmiljø som fremmer helse, trivsle og læring, og som er fritt for mobbing, vold og overgrep.
  4. Elever og lærlniger skal møte medarbeidere med høy kompetanse og tid til å følge opp den enkelte.

Kubens ambisjoner og tiltak innenfor de fire hovedområdene:

Hovedmål 1. (Tverrfaglighet og medvirkning)
- Alle elevers stemme blir hørt jevnlig og systematisk, både i og utenfor klasserommene.
- Alle lærere rundt eleven samarbeider aktivt for at tverrfaglighet og yrkesretting er sentralt i undervisning og undervisningsplanlegging.
- Utvikle felles tverrfaglighet der bærekraft står som Kuben tema over år.

Våre strategiske initiativ innen dette området er:

  • Utarbeide metoder for elevmedvirkning som sikrer at elevene jevnlig involveres i forhold som gjelder deres opplæring og læringsmiljø. Innføre en praksis for involvering av elevråd og elevrådsstyre på
    ledernivå og MBU, for tiltak på individnivå, klassenivå og elevdemokratiet for hele skolen.
  • Utarbeide en oversikt over tverrfaglighet for skolens avdelinger, der det fremgår formål, deltakende fag og lærere, vurdering og tidsperiode.
  • Fag og programkoordinator får økt felles ansvar for yrkesretting og tverrfaglighet.
  • Kartlegge status på Kubens arbeid med bærekraft og spisse videre satsing.

Hovedmål 2. (Fullføre og bestå yrkes- og studieforberedt)
- Vi har etablert en mer felles forståelse for begrepene studie- og yrkesforberedt og hvordan
vi trener elevene på dette.
- System som sikrer trygge og gode overganger.

Våre strategiske initiativ innen dette området er:

  • Tydeliggjøre kompetansene i studie og yrkesforberedt. Finn fellestrekk på YF og ST.
  • Lærergruppe utarbeider didaktiske eksempler for jevnlig trening på disse kompetansene i undervisning.
  • Kartlegge og kvalitetssikre egne systemer for informasjonsflyt.
  • Innhente eksempler på gode rutiner fra andre skoler/skoleeiere.

Hovedmål 3. (Trygg, aktiv, samarbeid, fellesskap)
- Alle lærere planlegger undervisningen ut fra både faglige og sosiale mål.
- Utvikle Kubens metoder for å skape klasserom preget av vår pedagogiske plattform.
- Skolemiljøet fremmer nærvær, mangfold og inkludering.

Våre strategiske initiativ innen dette området er:

  • Bruke profesjonsfellesskapet aktivt til å drøfte, utforske og konkretisere hvordan sosiale mål kan kombineres med faglige mål.
  • Dele og øve på metoder innenfor fellesskapende didaktikk.
  • Sikre at Kubens plan for inkludering er aktuell og kjent.

Hovedmål 4. (Profesjonsfelleskapet)
- Elever skal møte ansatte med kompetanse i å håndtere utfordrende situasjoner i skolehverdagen med et bevisst reaksjonsmønster.
- Kuben bruker profesjonsfelleskapene bevisst og aktivt i skoleutvikling og spesielt for å løfte den enkeltes kompetanse for å styrke alle elevers læring og utvikling.
- Tydeliggjøre forventninger og rutiner for elevoppfølging, og prioritere tid til å følge opp hver
enkelt elev.

Våre strategiske initiativ innen dette området er:

  • Bruk av case og felles drøfting av utfordringer og didaktisk tilnærming.
  • Egen kursrekke / workshops for ansatte som ønsker det.
  • Sikre gode og trygge profesjonsfellesskap gjennom åpenhet, relevans og medbestemmelse.
  • Etablere og følge opp rammer for lærende møter i profesjonsfellesskapene.
  • Elevoppfølging prioriteres i skolens årshjul med avklarte arenaer.