Vg1 Teknologilinja til Solobservatoriet og Vg2 til Sveits og CERN

Fjorårets 2STT utenfor CERN

På teknologilinja Vg1 har vi i år hatt fokus på realfag og teknologi knyttet til temaet «Verdensrommet». Vi startet i høst med fokus på raketter i alle fag og fortsatte nå etter jul med oppstart av «brusboks satellitt»-prosjekt i januar og besøk til Solobservatoriet i februar.

Her på Solobservatoriet lærer vi om hvordan et solteleskop fungerer, om hele det elektromagnetiske spekteret og om hvordan stjerner klassifiseres. I år har vi hatt utrolig flaks med været og fikk sett på både sol i solteleskop på dagen og på stjerner og månen i stjernekikkerter på natten.

På teknologilinja er vi opptatt av at elevene skal se realfag i praksis og jobber med prosjekter, inviterer forskere eller ingeniører til å holde foredrag og drar på turer og ekskursjoner.

Teknologilinja Vg2 skal til CERN og Sveits i starten av mars, og vi gleder oss! Her er noen tilbakeblikk fra fjorårets tur med elevene som nå går i 3STT. Vi skal besøke både FN, CERN, Røde Kors, lære mer og hygge oss. Lyst å begynne på Teknologilinja (Studiespesialisering som har fokus på realfag, forskning og produktutvikling)? Husk å søk før 1.mars i VIGO. Ønsker du å komme inn på teknologilinja på Vg2 eller Vg3 kan du kontakte rådgiver Reidar Hagevik (Reidar.Hagevik@ude.oslo.kommune.no).

1STT på Solobservatoriet
Månen - foto Adam 1STT