Velkommen til skolestart 2016

Elev møter elev

Ca 1500 elever skal begynne på Kuben etter følgende plan:

• 9.00 alle Vg3 - i foajeen på Kuben

• 10.00 alle Vg2 - i foajeen på Kuben

• 11.00 alle Vg1 - i foajeen på Kuben

I økten vil vi ønske velkommen, gi kort, innledende informasjon og veilede deg videre til korrekt avdeling og klasserom. Dere vil møte klassen og lærerne.

Mer informasjon om oppstarten i ditt programområde finner du i kalenderen på hjemmesiden

Vi minner om at vi inviterer til foreldremøte for foresatte til elever på Vg1 torsdag 18. august.

Norskopplæring

Alle viderekommende elever som skal gå på norskopplæring for minoritetsspråklige møter på avdeling Bredtvet kl. 10.00 og følger egen plan. Nye elever på norskopplæringen har mottatt eget brev med informasjon om oppmøte.

Voksenelever

Voksenelever som skal gå på Kuben kan ha andre oppmøtetider. Følg denne linken til Kuben yrkesarenas hjemmeside for utfyllende informasjon.

Hvordan blir den første skoleuken? Vi vil legge vekt på miljøbygging. Du blir kjent med klassen, lærerne og fagene. Kontaktlærer vil gjennomføre velkomstsamtale med elevene. Vi vil arbeide med læringsstrategier, hvordan du kan lære best, i løpet av uken. I ukeplanen er også møte med rektor og ledelse i skolens store auditorium, Sentralen.

Vi deler ut PC og lærebøker. Ta med signerte kontrakter som kan hentes her på hjemmesiden, så får du alt du trenger raskere.

Skolen gjennomfører kartleggingsprøver hovedsakelig innen norsk leseforståelse, og grunnleggende engelsk og matematikk. Kartleggingene brukes til å planlegge undervisning og identifisere eventuelle faglige opplæringsbehov. Noe kartlegging må vi gjennomføre i andre skoleuke.

Hvordan blir timeplanen? Skoledagen på Kuben er plassert mellom kl 8.00 – 16.00, med en del forskjeller mellom klassene. Tirsdager vil de fleste elever være ferdige kl 14.30.

For yrkesfagene vil elever oppleve at noen uker inneholder mer praksis og en annen timeplan, men fortsatt innenfor 8.00 og 16.00. Du må være forberedt på at det kan oppstå endringer i timeplanen i løpet av skoleåret.

Hvilken matematikk skal du velge? Elever på yrkesfag vil i hovedsak få praktisk matematikk (P-matematikk). På elektrofag har vi hatt gode erfaringer med at elevene velger teoretisk matematikk og vi vil fortsette med det tilbudet også i dette skoleåret.

Elever på ST må velge mellom teoretisk (T) eller praktisk (P) matematikk. Vi anbefaler at du har minst karakter 4 fra 10. trinn før du velger T, men matematikklærerne våre vil samtale med deg om dette og ta en avgjørelse sammen med deg etter skolens kartlegging.

P-matematikk inneholder repetisjon fra ungdomsskolen, med noe mer økonomi og funksjoner (praktisk bruk). Faget har fokus på matematikken som brukes i samfunnet rundt oss, og det gir generell studiekompetanse.

T-matematikk inneholder mer avansert algebra, eksponential- og logaritmefunksjoner, teoretisering og modellering, trigonometri, avansert sannsynlighetsregning, funksjoner (derivasjon mm.). Vi har erfaring med at elever som velger T bør like å arbeide med faget og ha gode forkunnskaper.

Hva med fremmedspråk på ST? Dersom du har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen og ønsker å fortsette med det, velger du fremmedspråk på nivå 2. Vi tilbyr undervisning i språkene spansk, fransk og tysk. Dersom du ikke har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen må du velge spansk I+II.

Dersom du har et annet morsmål enn norsk som du behersker skriftlig og muntlig kan du melde deg opp som privatist og ta eksamen i morsmålet ditt i stedet for å velge fremmedspråk, eller i tillegg til.

Vi nevner også at Osloskolen tilbyr flere språkfag som undervises på ettermiddagstid ved andre skoler i byen. Disse språkene er latin, russisk, italiensk, japansk og kinesisk.

Du vil få mer informasjon om dette og vi vil gi råd og veiledning for at du skal treffe det beste valget.

Hva skjer med deg som står på venteliste? Kuben får tilsendt ventelister fra inntakskontoret i Utdanningsetaten. Dersom vi har ledige plasser, ringer vi elever fra morgenen tirsdag 23. august. Det er viktig at du da har telefonen på og svarer eller ringer tilbake slik at du ikke mister muligheten.

Ventelistene følger vi frem til 1. september. Fra 1. september vil vi tilby eventuelle ledige plasser til elever som har gitt beskjed til oss om at de er interessert i å begynne hos oss.

Vi gleder oss til å møte dere og vise at på Kuben holder du mulighetene åpne!