Treff for jenter i elektrofag

Treff for jenteelektrikkere

Hovedmålet med samlingen var å gi elektrojentene fra alle Osloskolene en anledning til å møte hverandre og bli litt kjent. De fikk snakke om felles utfordringer og felles muligheter.

Jentene spiste lunsj sammen, presenterte seg og snakket litt om hverdagen før Kjell Ove Hauge, rektor på Kuben, ønsket velkommen og gjennomførte et speedintervju med hver av deltakerne. Det viste seg at cirka ¼ hadde kommet fram til valget sitt på egen hånd, og at mange hadde familiemedlemmer i elektrobransjen som forbilder.

To forelesere fra Fagskolen Oslo Akershus presenterte Bygningsinformasjonsmodellering (BIM) og hvilke jobbmuligheter en utdannelsen som BIM-tekniker kan gi.

Sunniva Jakobsen fortalte om Jenter i teknikkNettverket "Jenter i teknikk og håndverk" ble presentert av Sunniva Jakobsen. Sunniva er elektriker i Caverion, og hun fortalte levende fra sin arbeidshverdag, der hun er en av 11 kvinnelige fagarbeidere.

Carina Holm Thorvaldsen fra Fjordbyenheten i Plan-og bygningsetaten, innviet deltakerne i deres aktiviteter og framtidsplaner for Oslos sjøside. Mange av de kommende prosjektene vil bety arbeidsplasser for elektrofagarbeidere.

Deltakerne er enige i at det er fint å se at de er flere enn de trodde og at det er både givende og hyggelig å møtes.