Kunnskapsminister Jan Tore Sanner kom til Kuben og presenterte ny struktur for yrkesfagene

Jan Tore Sanner presenterer nye yrkesfagstrukturer

Hovedendringene i den nye strukturen er at spesialiseringen skal skje allerede fra vg1 i større grad enn det gjør i dag. Det er delte meninger om dette er et framskritt for yrkesfagene, og Kubens rådgiver Birgitte Boon-Grønseth var i morges invitert til Nrk P1 hvor hun uttalte at dette vil låse elevene for tidlig – hør innslaget her.

Videre har Kunnskapsdepartementet også endret struktur for noen av programmene. Sanner høstet applaus fra inviterte lærere og elever fra Kubens IKT Servicefaglinje, da han annonserte at IKT ikke slås sammen med elektrofag, men i stedet legges sammen med mediefag og blir IKT og medieproduksjon. Det blir også endringer i bl.a. design og håndverk. Hele pressemeldingen kan leses her.

Etter pressekonferansen fikk Sanner med følge og pressefolk bli med ned til Kubens frisørsalong hvor statssekretær Atle Simonsen fikk en etterlengtet hårklipp av Vg2-elev Amjad Sheikha.

Amjad Sheikha med statssekretær Atle Simonsen og Jan Tore Sanner

Jan Tore Sanner hilser på elever og lærere på IKT-Servicefag