Informatikklinja - nytt studietilbud fra høsten 2020

Informatikklinja

Kuben har hatt suksess med utvikling av nye utdanningstilbud til eleven i Osloskolen. Teknologilinja, Robotikklinja, dobbelkompetanseløpene YSK innen både helsefag og byggfag er alle populære og godt søkte tilbud. Vi ønsker med disse tilbudene å treffe interessefeltet til Osloskolens elever og samtidig behovet i fremtidens arbeidsmarked.

I forbindelse med opprettelsen av det nye utdanningsprogrammet Informasjonsteknologi og medieproduksjon har vi derfor etablert et nytt 3-årig praksisrettet studieforberedende løp: Informatikklinja. For mange er dette fagområdet også kjent som Computer Science.
Vi er trygge på at vi kommer til å treffe et ønske blant elevene og et behov i arbeidsmarkedet med dette tilbudet.

Er Informatikklinja et yrkesfaglig løp, eller et studieforberedende løp?
Informatikklinja er 3-årig dobbelkompetanseløp innen informasjonsteknologi og medieproduksjon med fordypning innen Informatikk  – programmering, design og utvikling av IT-systemer – i kombinasjon med studieforberedende fag. Dette er et dobbelkompetanseløp som kvalifiserer elevene for studier ved høyskole og universitet, samtidig som det kvalifiserer for opptak som lærling innen IT-driftsfaget eller IT-utviklerfaget.

Hvilke fag og fagområder inngår i Informatikklinja?
Både bedrifter og elever etterspør tilbud rettet mot morgendagens teknologi og kompetansebehov. Som elev på Informatikklinja vil du få både praktisk og teoretisk yrkesrettet kompetanse innen arbeid med brukerstøtte, nettverk, IT-sikkerhet og programmering, men også ideutvikling og kreativ problemløsning. Videre vil informasjonsformidling og historiefortelling, kommunikasjon og markedsføring være sentrale temaer. Innen medieproduksjon vil foto, film og grafisk design være sentralt.
For å lese fag- og timefordeling, følg denne lenken til siden om Kubens fagtilbud.
Vil du lære mer om Informatikklinja, og forskjellen på den, Teknologilinja og Robotikklinja, les rektor Kjell Ove Hauges forklaring i hans seneste bloggpost.