Dorde (3ELR) er en av vinnerne i både Astronomi og Astrofysikk-OL og Fysikk-OL 2021!

Dorde Veljkovic, 3ELR

Dorde har tilbragt den siste uken før påsken nesten alene i et klasserom på Kuben, fordypet i fysikkoppgaver på høyt nivå. Kun lærer Andreas Eggesvik har vært til stede. Dorde har nemlig gjennomført finalen i Fysikkolympiaden, som arrangeres av Universitetet i Oslo. Tidligere i vinter deltok han også i finalen i Astronomi- og Astrofysikkolympiaden i Norge, og ble utropt til en av de 5 vinnerne som skal representere Norge i den internasjonale finalen til høsten.

- Den første runden i begge OL består av flervalgsspørsmål, mens i 2. runde og i finalen må deltakerne vise utregninger og tankeprosesser, forklarer Dorde, som mente at vi ikke måtte ha for høye forhåpninger til resultatet på Fysikken. Der tok han heldigvis feil, og ble fredag ettermiddag utropt som en av de 5 vinnerne også i dette faget. Han skal altså som eneste elev representere Norge i to internasjonale finaler. Disse skal etter planen avholdes i Colombia og Litauen sent på høsten 2021- hvis pandemien tillater trygg reise. Vi krysser fingrene!

Her er lenker til informasjon om og resultatene fra Astronomi og Astrofysikk-OL og Fysikk-OL.

Vi er mektig imponerte over resultatene til Dorde - og over arbeidet han legger ned for å bli så dyktig i disse fagene! Gratulerer til Dorde og til lærerne som har jobbet med han!