Danske elektrofagelever på Kuben

Roskildeelever og elgen ved Holmenkollen

Fem elever fra elektrofag grundforløp 2 ved Roskilde Tekniske Skole (som tilsvarer 2. termin på vårt vg1), er nå inne i sin andre uke her på Kuben vgs. Bertram, Lotte, Pedro, Storm og Tobias ankom Oslo søndag 19. januar og bor hos vertsfamilier i Oslo. Den første uken var de med på ordinær undervisning på vg1 elektro, og denne uken er det praksis innenfor det fagområdet de er mest interessert i og vil fokusere på fremover. Det har også blitt tid til litt sightseeing i Oslo, og Gokart sammen med de norske elevene som skal til Roskilde.
De har funnet seg godt til rette og norskforståelsen blir bedre og bedre. Innen de drar hjem er de nok flytende!
Førstkommende søndag reiser 10 Kubenelever til Roskilde for to ukers utplassering. Den første uken skal de være med på undervisning på RTS, mens de i uke to skal utplasseres hos danske bedrifter. Mens de er i Roskilde bor på skolens eget skolehjem, altså et slags internat hvor elever som har lang reisevei bor.
Nordplus Junior tildeler midler til nordiske samarbeidsprosjekt hvor det foregår gjensidig utveksling av elever. Prosjektet Kuben og Roskilde Tekniske Skole har blittt tildelt midler for går over en 3-års periode, og gir muligheten til faglig utveksling og kompetanseheving for elektrolærere på Vg1/grundforløp, samt at elever fra de to skolene får oppleve hvordan det er å bo og gå på skole i et annet nordisk land, og være sammen med andre nordiske elever med samme faginteresse.
Prosjektet skal evalueres etter at begge sider av utvekslingen er gjennomført, slik at vi ser hvordan det eventuelt kan forbedres til neste år. Et forbedringspunkt vi allerede ser er mangelen på snø når man har danske elever på besøk, spesielt når noen av de håpefult tar med seg sine egne snowboards.

Logo Nordplus

Sightseeing i Oslo og Ingensteds sammen med danske lærer Kenneth
Lotte jobbet veldig selvstendig og koblet opp en tavle
Storm, Bertram og Lotte i elektroverkstedet