Hva kan DU gjøre for å bidra til bærekraftig utvikling?

Bilde av elever som vant pris

Elevene fikk en knallstart på bærekraftsprosjektet gjennom en forelesning av den prisbelønte klimaforskeren Bjørn Hallvard Samset. Han er blant Norges mest aktive, allsidige og anerkjente forskningsformidlere og jobber som forskningsdirektør ved CICERO. Samset ble tidligere i år kåret til årets formidler av Forskningsrådet, og holdt et spennende foredrag om klimaforskning for elevene på 1ST.

- Jeg er så glad for at Bjørn Hallvard Samset ville bidra til prosjektet vårt, sier geografi- og naturfagslærer Astrid Helene Eriksen, som har vært en av pådriverne for satsingen på 1ST.

- Bjørn Hallvard Samset er opptatt av å skape interesse for forskning blant barn og unge, og det er viktig med forskere som er gode til å formidler når vi skal snakke om et så komplisert tema som klima, sier Astrid Helene Eriksen.

Eriksen er likevel mest imponert over elevenes innsats denne uka. Hun var en av de som satt i juryen under fredagens finale, og har fått se de beste bidragene fra trinnet.
- Elevene har virkelig stått på disse dagene. De har laget filmer som skulle skape fokus og bevisstgjøring rundt eget forbruk. Filmene juryen fikk se var både lærerike og underholdene. Vinnerfilmen var rett og slett rørende, sier en engasjert Eriksen.

Med bakgrunn i FNs bærekraftmål har elevene også laget plakater hvor de har vist og forklart hvordan vi som enkeltmennesker kan bidra til bærekraftig utvikling. Fredag 2. november var det finale med finalister fra alle klassene på trinnet.

Vinnergruppa kom fra 1STB og besto av Ajan Jailaani, Iram Hussain, Ajeev Jeevakumar og Majeen Mahendran.

Senere i november vil filmene og plakatene fra prosjektet bli utstilt i foajeen på Kuben.